Beatrice-ügy: a köztévé besétált az irredenta propaganda csapdájába

A román nemzetőrök egy része nem képes belenyugodni, hogy elcsitult a kolozsvári Beatrice-botrány. Kavarják tovább a bűzlő anyagot.
Hirdetés

„Távol akartam tartani magam a Román Televízióban a Beatrice nevű magyar együttes klúzs-napokai koncertje miatt kirobbant botránytól, és semmilyen kommentárt sem akartam fűzni hozzá. De amikor azt látom, hogy Románia költségvetéséből fizetett újságírók beleesnek az irredenta-sovén propaganda csapdájába, megfeledkezve arról, hogy a sajtó szabad szellemét kell védelmezniük, akkor nem maradhatok közömbös.

Először is felidézem azoknak az eseményeknek a sorát, melyek előbb megsértették a közvéleményt, később pedig a Nemzeti Televízió megalázására szolgáltak.

A magyarországi Beatrice együttes augusztus 16-án, a Magyar Napok keretében koncertet adott a klúzs-napokai Fő téren.

Az esemény irredenta és revizionista üzenetek, valamint triviális gesztusok jegyében zajlott.

Pontosabban a csapat énekese, Nagy Feró úgy vonult be a városunk központjában felállított színpadra, hogy a háta mögötti képernyőre az úgynevezett Nagy-Magyarország térképét és… Hitler arcképét vetítették. ADOLF HITLERÉT! Ráadásul eközben a hangszórókból az a „Allah Akbar” dübörgött, majd Nagy a Magyar vagyok című dallal kezdte el az előadását. „Magyarnak születtem/ És árulók és gonosz emberek elüldöztek/ Utálom a XX. századot/ Nem tudom, mi következhet még/ 1956 rémálom/ Ó, Istenem, mondd meg kérlek!/ Meddig tart ez még/ Fehérterror, Dachau, Szibéria, Trianon, Don-kanyar/ Horthy jött a fehér lovon/ Sztálin tankon jött/ Hitler hozta a csodafegyverét/ Zsebrevágott minket a történelem/ Aztán Vasfüggöny, vörösterror”. (A pontosság kedvéért, itt a dalszöveg, helyesen – a szerk.)

A „megnyilvánulás” csaknem két órája alatt Nagy „minibeszédeket” tartott, „fasz” és „p…lă” szavakkal tele, mindezt több száz néző előtt, akik között sok gyermek is volt.

A 64 Vármegye Ifjai Mozgalom és JOBBIK szélsőséges szervezetekkel fenntartott szoros kapcsolatairól is ismert Beatrice együttes viselkedése kiváltotta a sajtó reakcióját, mely jelentős terjedelemben számolt be a magyarországi együttes teljesítményéről. A Fő téren zajlottakról beszámoló sajtóintézmények között volt a Román Televízió is. A 19 órai híradóban sugározták a kolozsvári „vendégekről” szóló hírt, melyben rámutattak arra, hogy az előadás vitákat keltett. Minden újságírónak kötelessége jeleznie a közvéleménynek, ha bármiféle kisiklást észlel. Csakhogy ezúttal

a vitatott magyar együttes teljesítményének médianyilvánossága miatt egyesek megsértődtek.

Azok, akik főleg azért tartották szükségesnek reagálni, mert a romániai közszolgálati televízió beszámolni merészelt erről a témáról.

Hirdetés

Kinek nem tetszik ez?! Egyikük Tőkés László unokaöccse, Gergely Balázs, a Kolozsvári Magyar Napok szervezője. Egy másik Adrian Szelmenczi, az ActiveWatch civil szervezet aktivistája. A legvehemensebbek pedig a TVR kolozsvári magyar szerkesztősége alkalmazottainak a többsége volt, akiknek a román nyelvű szerkesztőség néhány hangmérnöke, műszakisa és operatőre is segítségükre sietett. Ők arra panaszkodtak, hogy a Beatrice együttes klúzs-napokai koncertjéről szóló hírt készítő újságírónő megsértette az újságírói kódexet és az eset kivizsgálását követelik a TVR Etikai és Egyeztető Bizottságától. Az anyagot készítő újságírót kirúgták a TVR-től (nem volt alkalmazott, külsősként dolgozott – a szerk.), a bizottság tagjai pedig helyt adtak a panasznak és elindították a vizsgálatot. Miután meghallgatták a közszolgálati televízió több felelős szerkesztőjét, arra a következtetésre jutottak, hogy a Beatrice együttes koncertjéről szóló sajtóanyag készítője megsértette a TVR újságírói statutúmát”.

Nem tudjuk, hogyan kellett volna kinéznie a hírnek, hogy az elfogadható legyen a TVR Etikai Bizottságában ülő „deontológusok” számára. Azt viszont tudjuk, hogy azok a „deontológusok” döntésükkel nem tettek mást, mint

legyilkolták a sajtó szellemét és szabad utat engedtek Románia területén az irredenta-sovén propagandának.

Ha az ügy kivizsgálására hivatottak minimális erőfeszítéssel utánanéztek volna a Beatrice együttesnek, akkor láthatták volna, hogy teljesítménye még a magyarországi sajtó részéről is számos bírálatot váltott ki anélkül, hogy a magyar újságíróknak a szemére vetették volna az újságírói kódex megsértését, amikor reagáltak erre a témára. A TVR-s „deontológusok” láthatták volna, hogy a Beatrice annak a neo-horthysta annektáláspárti 64 Vármegye Ifjai Mozgalomnak a házi együttese, melyhez a 2015. december 1-i, kézdivásárhelyi terroristatámadás-kísérlet köthető. Az együttes tagjai éveken keresztül csinálták a hangulatot a kismarosi (Magyarország) táborban, ahol a HVIM tagjai Trianon visszacsinálására keresnek megoldásokat. Ugyanez az együttes volt a húzónév a hasonló profilú gyergyószentmiklósi (Hargita) táborban is, ahol az utóbbi években Vona Gábor, a Magyar Gárda vezetője volt a különleges vendég. Ugyanakkor, ha az etikai bizottság tagjai nem elégedtek volna meg csak a szerkesztésért felelősök véleményével, hanem a Beatrice együttes egész koncertjét elemzik, akkor láthatták volna a színpad hátterében vetített Nagy-Magyarország képeket. Ezen kívül felmerülhetett volna bennük a kérdés, hogy a XX. század című dal közben miért bevándorlókról és ISIS-ről vetítettek képeket.

Ha Beatrice-hírről ítélkezők ezekre az elemekre is odafigyeltek volna, akkor minden bizonnyal felmerült volna bennük, hogy mit keres egy ilyenfajta együttes egy romániai közpénzekből támogatott eseményen és az is, hogy miért nem lehet ez sajtótéma.

 

A címet és alcímeket a szerkesztőség adta.

Hirdetés